El 1992, en ple
any olímpic, Maria Rosa Viñas deixava el càrrec que havia desenvolupat fins al
moment, va donar el seu relleu a Anna Rodríguez que va portar el control de
Ràdio Tordera durant un altre any. Es convertia en la tercera directora seguida
de l’emissora.
El seu mandat
resulta important en varis aspectes. Juntament amb el seu nou equip van
elaborar una sèrie d’objectius per buscar un millor futur per l’emissora. Per
tant, el primer objectiu quan va entrar va ser marcar aquests objectius,
sobretot perquè es treballava amb gent voluntària i l’assemblea resultava molt
important, així s’endegava un projecte compartit entre la mateixa direcció i
els membres del cens actiu.
El primer
objectiu va ser donar a veure a la gent com havia de funcionar correctament un
mitjà de comunicació com era Ràdio Tordera. Recordem que Anna Rodríguez era
llicenciada en Ciències de la Informació, així ella en un primer moment va
voler plasmar tot el que sabia per l’emissora.
D’aquesta manera tenia molt clar que la ràdio al ser municipal tenia
ingressos prominents de l’ajuntament, el que comportava que havia de ser un
servei directe pel poble, a part hi havia uns ingressos de caire publicitari
que comportaven que la programació havia de tenir unes franges horàries per
emetre la publicitat.
Anna Rodríguez va
fer un nou impuls a la ràdio. El fet de ser la primera directora a la història
de l’emissora que tingués la formació de llicenciada en Ciències de la
Informació va ser determinant per poder fer un treball molt millor al capdavant
de la direcció. Per això una de les seves prioritats va ser fer estudis
d’audiència per saber què volia la gent i què li agradaria escoltar. El més
important era saber qui escoltava la ràdio, què trobava malament del que es
feia, en quins moments hi havia una major audiència o una menor per poder
adequar els mitjans de l’emissora per oferir un millor producte al ciutadà de
Tordera. Aquest tipus d’estudi s’havien de fer amb una certa periodicitat per
comprovar si les noves mesures adoptades eren les correctes per satisfer a
l’audiència. Així si hi havia un programa potser de mala qualitat però que
escoltava molta gent Rodríguez creia que havia de seguir estant per antena,
però si pel contrari hi havia un programa de molta qualitat i que no tenia
audiència, era partidària de treure’l.
D’aquesta manera
es mostra com el gran problema era possiblement la programació ja que no estava
adaptada per franges horàries, aquesta era molt relativa a la voluntat dels
membres del cens actiu. Així va resultar fonamental que qui feia ràdio
s’adaptés a allò que demanava la gent i no al que a ells els hi agradés. En
definitiva, que la ràdio es feia per qui t’escolta i no per qui la fa. L’exemple per deixar veure això, era
que un programa de música heavy metal no es podia emetre a les 10 del matí
perquè en aquells moments l’audiència busca d’altres coses ben diferents.
Una altra faceta
on calia donar insistència eren en els informatius per dotar-los estrictament
d’un contingut local i a més que tinguessin una certa continuïtat no
experimentada fins al moment. Per tant, gran part dels mitjans humans es van
guiar per fer els informatius de tipus local.
Com és habitual,
un mitjà de comunicació ha de ser totalment independent, per això una de les
coses bàsiques és contrastar una informació ja sigui a nivell polític o social.
Així Anna Rodríguez recorda que llavors eren moments polítics molt difícils pel
poble. D’aquesta manera calia contrastar molt bé les notícies, oferir diferents
punts de vista, etc., en definitiva demostrar una posició neutral en tot
plegat. Per això una de les coses on la nova directora va posar èmfasi va ser
en el contrast de les informacions, així es donava una imparcialitat i objectivitat
important. Fins i tot els partits polítics es van mostrar favorables al sistema
que s’utilitzava i així ho donaven a conèixer a la mateixa direcció.
Pel que fa el
cens actiu sempre ens ajuda a fer una radiografia de la gent que hi ha dins
l’emissora. Durant les línies anteriors hem comentat que la ràdio tenia un
gruix de col·laboradors joves, tot i que sempre hi havia gent de més edat, així
aquest nou període no és pas diferent i es segueix amb la mateixa filosofia.
Anna Rodríguez comenta “Ràdio Tordera
no només és important per donar informació sinó perquè s’està formant a molta
gent perquè actua com a única vàlvula de sortida o activitat per la joventut, o
sigui no hi ha res més a part de les discoteques, però és a nivell privat, a
nivell públic l’única cosa que hi havia era l’emissora. Em veia encantada quan
veia gent tan jove amb edats conflictives i es passaven hores i hores,
treballant, ordenant discos i a més a més disfrutaven i trucaven els seus pares
i trobaven els seus fills aquí. Això és una cosa que no es té en compte que a
part del que sortia per la ràdio, hi havia un altre aspecte que era el que
significava la ràdio”.
En
tot això que hem comentat del mandat de Rodríguez, possiblement el més
complicat va ser plasmar els coneixements que tenia l’actual directora dels
mitjans informatius a la gent de la ràdio. Per tant, el millor va ser crear
unes jornades de ràdio, les primeres que es feien a la comarca, i va portar una
sèrie de professionals dels mitjans de comunicació per explicar la seva manera
de treballar. El punt de partida per
explicar tota aquesta filosofia van ser les jornades de ràdio que es van
muntar. Les classes van ser donades per part de professionals que treballaven
en diferents mitjans de comunicació. Rodríguez recorda “una de les coses que
et diuen quan has estudiat periodisme és que el periodisme pots estudiar les
quatre regles bàsiques, però el periodisme s’ha de buscar al carrer i has
d’especialitzar-te i treballar, un és periodista no quan surt al carrer sinó
quan ha estat treballant fent articles, cobrint notícies en llocs diferents,
això és un periodista”. En aquelles jornades el que es va fer va ser
combinar una mica tot. Així al costat de la teoria donada es combinava la pràctica que resulta
molt important. Entre els professors hi havia personatges com el director
d’informatius d’aquells moments a Ràdio Arenys, el cap d’informatius de
Catalunya Ràdio, una professional de la Cadena SER en el camp dels magazines.
En definitiva es va agafar un especialista de cada branca perquè pogués donar
als membres de la ràdio unes nocions bàsiques per poder començar a treballar. A
partir d’aquí la gent s’havia de marcar el seu propi camí i el seu propi estil.
Santi
Barrera ens parla del mandat de Rodríguez. Recorda que després de Maria Rosa
Viñas va arribar a la direcció una molt bona professional dels mitjans de
comunicació, Anna Rodríguez, segons Barrera una de les millors directores i que
va assentar les bases de molta part de la programació. Amb ella es va potenciar
molt el tema dels esports i de les retransmissions esportives o polítiques. Una
de les frases que destaca el gerent és “la ràdio ha de ser el pols del
poble, ha d’estar al costat del poble, mesurar la temperatura i els paràmetres
del poble”. Per tant, la ràdio-servei
era el que es donava desde el 107.1 de la FM, perquè com ja han reiterat
d’altres directors/es d’emissores amb ràdio-fòrmula n’hi ha moltes pel voltant
i la novetat que podia donar la ràdio era parlar de Tordera.
Un
any dóna per fer moltes coses com s’ha vist, però sempre queda alguna cosa
pendent per fer. D’aquesta manera, un any després de fer-se càrrec de
l’emissora Anna Rodríguez deixava el seu càrrec com a directora per problemes
interns en el sí de l’emissora. Rodríguez explica que l’emissora té un
problema. “Hi ha gent que treballa moltíssim i que fa tirar endavant
l’emissora, però sempre hi ha algunes persones que són una minoria que no et
deixen treballar, o sigui que tenen més interessos polítics que no et deixen
fer les coses amb professionalitat”. Així una sèrie de persones que no
estaven d’acord amb la manera de treballar de la directora, li feien la vida
prou impossible i finalment va decidir deixar el seu càrrec. Tot i això
Rodríguez es va tornar a presentar a les eleccions i va sortir escollida una
altra persona.
EL
MANDAT DE PERE BLAI BERNABÉ I LA PROGRAMACIÓ D’HIVERN 1993/94:
El
nou director que va emprendre el camí de dirigir Ràdio Tordera va ser Pere
Blai Bernabé que va està al càrrec de
l’emissora durant un altre any. D’aquesta manera ja ens situem entre els anys
1993/94. Una de les principals novetats que es van esdevenir amb aquest nou
director a part de les pròpies en el camp de la publicitat, va ser que ell es
va convertir en el primer director de la història de la ràdio que percebia un
sou a canvi de la seva feina. Sens dubte que això va marcar una nova etapa en
l’emissora de progressiva professionalització de Ràdio Tordera.
Pere
Blai va destacar també com dèiem abans pel seu treball en el camp de la
publicitat on va exercir una tasca molt important ja que l’emissora va poder
aconseguir nombrosos guanys a través dels ingressos que produïa la publicitat
feta a través de les ones de la ràdio.
Però anem a
conèixer quina era la proposta de programació que hi havia l’hivern del 1993/94.
La programació d’aquesta temporada s’iniciava de dilluns a divendres a les 7
del matí i fins a les 12 de la mitja nit. Els caps de setmana començava a les 8
del matí i fins les 12 de la mitja nit dissabte i de 9 a 12 de la nit diumenge.
Cada dia la jornada
començava amb el programa “El despertador” que s’emetia desde les 7 del matí i
fins a les 10 amb connexió entre diverses emissores entre les quals hi havia
també la de Tordera. A les 10 arribava el moment del primer contacte informatiu
de la jornada i després s’iniciava un torn musical fins a la 1 del migdia.
Després arribava l’informatiu comarcal emès entre diferents emissores de la
comarca. A partir de les 2 la gent podia dedicar les seves cançons a través de
les línies de la ràdio fins a les 4, tot i que a les 3 de la tarda s’emetia un
butlletí informatiu de producció pròpia. Fins a les 6 s’arribava amb una
selecció musical. De 6 a 8 del vespre era el moment d’escoltar la música
d’actualitat a través de la llista d’èxits “Top 30” emesa conjuntament amb
Ràdio Santa Coloma. Abans d’entrar amb els programes específics de la jornada
s’emetia l’últim contacte informatiu a través de les notícies de les vuit.
Desde ¼ de 9 i fins a les 12 de la nit
hi havia propostes diverses, tot i que cada dia a les 10 de la nit
s’emetia l’espai de “El temps a les nostres comarques” amb Pere Serra. Pel que
fa els programes que s’emetien fins a la mitja nit eren “Tordera Esports” cada
dilluns per resumir l’actualitat esportiva, el “Recordances” amb la música del
record, la música Rock amb “Heavy on the rocks”, el programa “Agafa’t fort”,
“Quatre barres”, el programa “Fent camí” els dijous, el “Cubata Rock” amb
Salvador Cantero, la música dance a “L’última parada” o bé tertúlies o
seleccions musicals acabaven de donar el tret final de la jornada a Ràdio
Tordera.
Dissabte la
jornada s’iniciava amb un programa infantil el “Xerinola” fins a les 9. El
seguia el programa “La veu de la parròquia” i fins a les 10 arribava el
programa d’informació sardanista “la tenora”. De 10 a 12 s’emetia un programa
de gran format que va marcar un punt d’inflexió a la història de la ràdio, el
concurs “Tordera del passat al present”. De 12 a 1 s’emetia un informatiu i a
partir de la 1 i durant una hora s’emetia el programa cultural “Clavé, una nova
generació”. Seguien les propostes amb el programa musical “Sensacions en viu”,
fins a les 4 hi havia el programa de debat “El cafè amb en Jordi”. Fins a les 5
hi havia la proposta del magazine “Pregunti, pregunti”, després una selecció
musical enllaçava amb “El poble és viu” fins a les 8. En aquest punt horari es
feia el resum informatiu de la jornada i tant punt acabava es connectava amb la
discoteca Project per escoltar la música d’actualitat.
Diumenge
la jornada s’iniciava amb el programa de sardanes fins a 2/4 de 1 “Contrapunt”.
El seguia la música catalana. A la 1 es connectava amb l’informatiu del cap de
setmana i el “107.1 esportius” fins a dos quarts de 3. A partir d’aquell punt
horari arribava la música i el repàs als èxits del “Top 30”. A les 8 s’emetia
el programa de música especialitzada “Et sona?” i es tancava la jornada amb el
programa de música alternativa “Simfonies diabòliques”. Tanmateix diumenge a la
tarda era molt comú escoltar les retransmissions esportives tant de futbol com
d’hoquei patins.
Santi
Barrera segueix recordant d’altres directors com és el cas de Pere Blai que va
està un any al càrrec. El gran avantatge d’aquest director va ser que tenia
grans coneixements tècnics i va fer una molt bona feina com a publicista.
SETEMBRE DE 1994: CRISI PER ESCOLLIR NOU
DIRECTOR:
Al
1994 arriba el moment de fer un nou canvi en la direcció de l’emissora. Els
problemes interns tornen a fer trontollar el futur de Ràdio Tordera. Aquell
estiu es van convocar noves eleccions. En aquesta ocasió i per primer cop es va
presentar una candidatura procedent de l’exterior, un fet mai vist. Estava
encapçalada pel director de Ràdio Santa Coloma que volia dirigir un altre
mitjà. Una altra candidatura l’encapçalaven dos membres del cens actiu com eren
Francesc Santiago i Albert Sabater. La tercera candidatura l’encapçalava Mari
Trini Hernández. Però problemes d’última hora van provocar que Santiago i
Sabater abandonessin la cursa per ocupar la direcció ja que no podien
complementar la seva tasca amb els estudis. D’aquesta manera només quedaven
dues candidatures, les d’Hernández i la forània. Es van fer les eleccions i els
membres del cens actiu van donar com a vencedors la candidatura del director de
Ràdio Santa Coloma. En aquest punt, el Consell d’Administració va decidir
actuar. No va donar com a vàlids els resultats de les eleccions i va decidir
anomenar a Santi Barrera com a director fins que es trobi un candidat apropiat.
D’aquesta manera, Barrera que exercia el càrrec de gerent ocuparia la direcció
durant 1 any i mig aproximadament.
Ell
mateix ens recorda com es va viure tot aquell procés. “...Es convoquen
eleccions i es presenta un noi de fora, va presentar un projecte que en el
primer moment es va veure molt bé, però després es va veure bastant malament
perquè el que va presentar i el que pretenia fer hi havia un bon tros. En
aquell moment el Consell d’Administració va prendre part i va dir que no.
Llavors em van encarregar a mi que m’ocupes de l’emissora, vaig presentar un
projecte i vaig està en funcions de director-gerent durant més d’un any fins
que es van convocar unes oposicions i va entrar en Pere Garriga que va està
tres anys en el seu càrrec, desde el 96 fins el 99...”.
Jo era un dels que feia el programa "Simfonies diabòliques", junt amb Iván Gimbernat i Jose Badillo. Aquest programa va durar des de 1992 fins 1995. I per cert, no posavem música alternativa, posavem metall extrem. Va ser una llàstima que aquest programa acabés desapareixent... sé que alguna gent es va alegrar d`això. Res més.
ResponElimina