Avui us oferim la
segona part de la història de Ràdio Tordera. Ens centrarem en el pas de El
Barco als estudis ubicats a Cal Ros. Va ser un pas important per poder fer
ràdio com calia. Repassarem algunes de les programacions que hi va haver i els
mandats de diferents directors.
Ràdio Tordera
anava creixent dia a dia i aquell projecte embrionari que s’havia donat cita al
apreciat “Barco” es va anar fent cada cop més important. Les necessitats del
moment demanaven més espai, ja que seguir fent ràdio desde una casa particular
no és que fos molt apte. D’aquesta manera arriben uns anys importants amb el
canvi d’estudis cap al local social de Cal Ros a les eleccions 1983. Aquesta
nova ubicació es donarà fins a l’any 1989 quan el mític local ha de ser
desenrunat per poder-hi construir un centre d’assistència primària. Es viu el
dia a dia amb les direccions dirigides amb Salvador Crosas, Xavier López i Agustí
Carles.
Seguint el fil de la història ens podem aturar a un nou
director. Deixava el càrrec Xavier Sanjuan i el rellevava durant uns anys en el càrrec Salvador Crosas. Més o menys
desde 1983 a 1986. Crosas va entrar a l’emissora
perquè tenia molts de discos i l’emissora no en tenia molts. Era una de les
persones que no va fundar l’emissora però de seguida es va implicar al projecte
i que ja realitzava un programa en la primera programació estable. Va ser un
director que va posar com a principal cavall de batalla la qüestió tècnica però
sense deixar de banda la programació. Crosas explica que “...portar una emissora llavors era molt de
sacrifici, molts de mal de caps i passar moltes hores a l’emissora...”.
Una de les principals coses que es va produir quan
Salvador Crosas entra com a membre de
l’emissora va ser el fet del canvi d’estudis. La ràdio passa d’ocupar una casa
particular a ocupar un espai públic, per tant l’emissora es feia adulta. Així
s’emprenia el viatge desde el carrer Santa Llúcia abandonant el Barco i
dirigint-se cap al local social de cal Ros. El fet de canviar els estudis va
comportar una feina impressionant perquè molts dels aparells eren de
particulars. A més, els estudis de cal Ros se’ls van haver de fer ells mateixos
i això va comportar una feina extra, per tant no era només haver de fer ràdio
sinó que els membres van haver de fer de paletes, manobres, tècnics tal com
explica Salvador Crosas. Així es trobaven cada dissabte per fer les diferents
feines per habilitar una part del local social en emissora municipal. El mateix
director explica que per poder fer els nous estudis van haver de mirar d’altres
estudis d’emissores del voltant ja ben establertes com és el cas de Ràdio
Arenys o Ràdio Malgrat i després emissores més importants com Cadena 13 o
Catalunya Ràdio. També es van fixar en models d’estudis que sortien en algunes
revistes especialitzades. Per tirar endavant tot aquest projecte es va tardar
un mig any aproximadament. El canvi va ser abismal tot i les limitacions
d’aquells estudis. Va ser un pas decisiu perquè la ràdio es convertís en
adulta. Així ja es disposava d’algun despatx, un locutori, l’estudi de
continuïtat, un taller. Això era un canvi espectacular i fins i tot les
emissores del costat veien com a molts bons estudis aquells realitzats a cal
Ros.
LA DIRECCIÓ DE SALVADOR CROSAS:
Com és habitual en totes les èpoques hi ha problemes entre
la gent de l’emissora. Per exemple saber a veure qui podia formar part de
l’emissora o fins i tot coordinar a tothom ja que en aquells moments l’emissora
ja emetia de dilluns a diumenge i això comportava un desplegament de medis molt
més importants i precisava una major coordinació. Crosas comenta precisament
alguns dels problemes més habituals. Així destaca que quan s’estava al Barco el
problema més habitual era l’entrada de gent a la ràdio ja que per ser-ne membre
de ple dret s’havia de passar per un consell i qui era acceptat formava part
del cens actiu. Més endavant quan s’ubica a cal Ros el problema era de neteja
ja que l’ajuntament no venia a netejar. Un altre problema del seu mandat va ser
quan es va ampliar l’horari i quedaven algunes hores penjades el que comportava
que d’altres membres haguessin de fer programa. Per això el problema de la
serietat també va ser força present en aquelles persones que no complien
l’horari pactat amb la direcció.
LES PROGRAMACIONS DE L’ESTIU 1985
Del mandat d’aquest director se n’han conservat un seguit
de programacions que s’han conservat al pas dels anys. La programació que ens
ha arribat a les nostres mans i ens pot servir com a clara referència és la de
l’estiu de 1985 i la posterior que cobria la franja de l’hivern de 1985-86.
La programació de
Ràdio Tordera a l’estiu de 1985 s’emetia de dilluns a divendres de 3 de la
tarda a 12 de la nit. Els caps de setmana l’horari d’emissió era més ampli,
dissabte de 9 del matí a 12 de la nit i diumenge de 9 a 8 del vespre.
De dilluns a
dijous la jornada s’iniciava amb les tardes musicals conduïdes per diferents
membres com Pilar Vergés, Maria Teresa Reyner, Joan Ribot, Maria Serra de 3 a 7
de la tarda. Divendres era el dia dedicat a “Els cuiners de la ràdio” en
aquella franja amb Pilar Vergés i Salvador Crosas. A partir de les 7 de la
tarda arribaven els programes de contingut. Durant una hora es podien escoltar
diferents propostes com l’informatiu, “Digui digui” dilluns, dimarts el
programa de Pere Nonell “Musical català”, dimecres “L’hora dels milions” amb
Pilar Vergés, el programa de Miquel Pujol “60 minuts amb...” cada dijous i
divendres hi havia una doble proposta amb els esports i un magazine juvenil. A
partir de les 8 hi havia els serveis informatius de Ràdio Tordera i tant punt
acabava aquesta edició s’obrien tres franges horàries. De dos quarts de nou a
dos quarts de deu trobàvem diferents propostes com “Melody” amb en Tin, la
“Música del Record” dimarts, “El ritme segueix” amb David Carbonell o les
seleccions musicals del mateix Carbonell
o la de Lluís Gasquet. Durant la següent hora hi havia el programa d’en Tin
“All that jazz”, dimarts “Els clàssics” de Carles Casals, dimecres i divendres
s’emetia “Cubata Rock” amb Salvador Cantero i dijous el programa de Marià
Santiago “Disco sound”. La jornada s’allargava fins a les 12 de la nit amb les
“Ones nocturnes” que cada dia dirigia una persona diferent com Pere Sagrera,
Salvador Cantero, Marià Santiago, Jaume Sala o bé David Carbonell.
El cap de setmana
es donava inici dissabte a les 9 del matí amb el magazine “Sense manies” de
Pere Nonell, Pep Ruscalleda i Ricard Navarro. Després de 12 a 2 s’emetia el
programa infantil “Apa som-hi” amb Eva Bou. Seguit de la “Sobretaula” de Pep
Font, “Protagonistes” amb Lluís Matas fins a les 4. D’aquella hora i fins les 7
s’emetia “Digues-li com vulgui” de David Carbonell. De 7 a 9 ja s’emetia el
programa de Pere Nonell, Pep Megías o Pep Ruscalleda, era el “Esquitxgrama”. La
jornada finalitzava amb el programa de Pep Ruscalleda “Primera fila” i per
acabar a les 12 de la nit “Viatge musical” amb Pere Sagrera i Antoni Rizos.
Diumenge era
l’últim dia d’emissió i s’iniciava amb dues propostes ja clàssiques com “Avui
és festa” amb Josep Punset” o el programa de Lluís Matas “Catalunya canta” fins
a les 12 del migdia. Després es donava protagonisme als esports durant dues
hores amb “Tot sport” de David Carbonell. La jornada s’acabava amb les
propostes a partir de les 2 i fins les 8 del “Bon profit”, la selecció musical
de Lídia Sanjuan o la de Pere Mira.
Seguint el fil de
les programacions, podem observar com l’emissora creix en horari d’emissions i
es dóna un fil més complert a l’hivern del 1985/86. Durant aquella temporada ja
s’emetia desde el 102.2 de la FM. La programació de dilluns a divendres
s’emetia de 12 del matí fins a les 12 de la nit i al cap de setmana dissabte
prenia més envergadura de 9 a 12 de la nit i diumenge de 9 a 8 del vespre.
La jornada
s’iniciava amb el torn musical de “Còctel musical” amb Ricard Navarro i Joana
Fernández. Després a les 2 arribaven els serveis informatius durant mitja hora
i tan punt acabaven i fins a les 3 era el moment de la sobretaula amb Anna
Negre i Núria Romaguera. De 3 a 6 de la tarda arribava el moment de “La ràdio
en marxa” amb Pilar Vergés, Teresa Reyner, Joan Ribot, Maria Serra, a excepció
de divendres que s’emetia “Els cuiners de la ràdio” amb Pilar Vergés i Joana
Fernández. De 6 a 7 arribaven programes de contingut com “Temps d’oci” amb Pere
Font, “Rostres” amb Maria Serra, “La hora dels milions” de Joana Fernández i
“Els encants” de Pilar Vergés. La següent hora era el moment dels èxits a “Els
22 del 102.2” a excepció de divendres que s’emetia “90 minuts amb...” conduït
per Miquel Pujol i Lluís Gasquet. De 8 a 10 del vespre hi havia diferents
programes com el “Renaixença” de Pep Ruscalleda, “Tot el pop” amb en Tin, hi
havia diferents programes musicals com “La música del record” de Pere Sagrera i
Toni Rizos, “Tota la música” de David Carbonell i Mari Llum Valle, “Els
clàssics de la ràdio” de Carles Casals, el “Cubata Rock” amb Salvador Cantero,
“Català en antena” de Pep Ruscalleda o fins i tot hi havia temps pels esports.
La jornada s’acabava amb diferents propostes com la “Nit per a dos”,
“Freqüència nocturna” de Ramon Júlia”, les “Ones nocturnes”, el “Chapeaux
music” o “Això és guay”.
Dissabte la
jornada s’iniciava amb el programa de mitja hora de mossèn Joan Solà “Parla”.
El seguia durant tres hores el magazine “Sense manies”. També hi havia el temps
pels més petits com “La colla dels petits” seguit del “Magazine juvenil” fins a
les 2. A partir d’aquell punt horari arribava “Sobretaula” o bé “Protagonistes”
de Lluís Matas. De 4 a 7 s’emetia “Setmanari, seguit del “Esquitxgrama” o la
“Primera fila” fins a les 10. La jornada s’acabava amb el “Viatge musical” de
Pere Sagrera i Toni Rizos.
Diumenge és dia
de sardanes i per això la primera proposta era el “Contrapunt” de Josep Punset,
seguit d’un altre dels clàssics del matí “Catalunya canta” amb Lluís Matas.
Fins a dos quarts de dues arribava el “A tot sport” de Joan Ribot. Després
arribava la música desde “Bon profit” i les “Tardes del diumenge” amb Lídia
Sanjuan”. El punt i final es marcava fins a les 8 del vespre amb el programa
“Magazine a 45”.
EL MANDAT DE
XAVIER LÓPEZ
Salvador Crosas va deixar l’emissora i al capdavant de
Ràdio Tordera es va situar Xavier López durant 1 any, el 1986/1987 aproximadament.
En aquests moments l’emissora segueix treballant desde els estudis de cal Ros,
té una programació estable i com no la ràdio seguia esdevenint un important
medi de comunicació i entreteniment entre la població.
D’aquest període trobem una altra programació per fer-nos una idea dels
membres actuals de l’emissora i es seguia una mica amb la mateixa línia, però
amb algunes novetats interessants. La programació d’aquella temporada
s’iniciava a les 12 del migdia fins a les 12 de la nit entre setmana i al cap
de setmana s’iniciava a les 9 del matí fins a les 12 i diumenge de dos quarts
de nou fins a les 9.
EL MANDAT D’AGUSTÍ CARLES:
D’aquesta manera arribem a l’any 1987 quan hi ha un nou
relleu a la direcció de l’emissora. Així en aquests primers anys els canvis en
la direcció eren bastant típics. Així cal recordar que l’emissora era una
associació com una altra i no pas un ens autònom com és en aquests moments. Per
això els relleus a la direcció es donaven cada any, ja que es convocaven
eleccions per escollir nova junta. Així el relleu a l’emissora en substitució
de Xavier López el va prendre Agustí Carles.
Precisament aquest últim va ser un dels fundadors de
l’emissora en aquell projecte embrionari de la nit de Reis de 1982. Agustí
Carles en aquells moments havia acabat els seus estudis de dret i per tant
tenia temps per poder-se dedicar a la direcció de la ràdio, així estarà en el
càrrec durant dos anys, fins el 1989.
Si analitzem el seu període com a director podem veure que
la ràdio pren una dinàmica que el porta a ser una de les millors èpoques desde
la seva creació tot i que com és habitual hi havia els estires i arronses
habituals. Per posar un petit exemple de l’excel·lent moment que es vivia eren
el nombre de col·laboradors que hi havia. Així en aquells moments hi havia 100
persones actives a l’emissora que si ho
comparem a les encara no 50 persones que hi ha a l’actualitat ens mostra el
dinamisme de Ràdio Tordera. D’aquesta manera s’havia convertit en un important
punt de trobada entre el jovent de la població i alguns no tan grans, allí la
gent realitzava les tasques habituals, però també es trobaven amb els amics.
Precisament Agustí Carles explica que va agafar les regnes d’aquell projecte
perquè tenia molta més disponibilitat horària que no pas els seus companys. A
més va ser una mica el canvi generacional d’aquella primera promoció de joves
que van engegar el projecte de l’emissora, ja que alguns tenien encara els seus
estudis, d’altres la seva feina i uns altres ja s’havien cansat del projecte.
La disponibilitat horària, l’acabar els seus estudis, el fet de no desplaçar-se
a Barcelona van ser els motius que el van portar al capdavant de l’emissora.
Com hem comentat unes línies més amunt l’emissora era un
important punt de trobada entre el jovent i els amics del poble, la qüestió és
que els estudis estaven situats a cal Ros, un punt molt cèntric de la nostra
població. En aquest popular edifici del centre del poble s’hi van fer un seguit
de reformes perquè esdevenís encara més un mitjà de comunicació amb cara i
ulls. Per exemple una de les novetats va ser fer un despatx pel director.
Agustí Carles recorda com eren els estudis d’aquella època i quines reformes
s’hi van fer “...en l’època d’en Xavi, eren dues habitacions on hi havia
muntada la cuina i després en la meva època hi vam tornar a fer obres. Es va
passar de dos locutoris a un locutori, però amb una taula rodona i micròfons.
No hi havia despatxos llavors. Aleshores es va ampliar tot allò per fer un
despatx pel director, un petit lloc on es va posar el centre emissor i després
un altre petit despatx i després la taula rodona on hi havia els micròfons es
van fer dues peixeres (dos vidres) per donar als estudis de continuïtat i de
gravació, amb això semblava que ja havíem tocat el cel perquè ja teníem uns
grans estudis i el director tenia un espai per poder treballar...”.
Així a part de l’ampliació de l’espai o una reconversió
del mateix, l’emissora travessava un dels millors períodes per la concurrència
de la gent amb més d’un centenar de membres. Per això Ràdio Tordera va
experimentar un gran creixement i les emissores importants de la zona van
començar a mostrar un interès per molts dels locutors que realitzaven les seves
tasques de manera voluntària. En aquests moments començaven una de les millors
pedreres de la ràdio. Precisament Carles recorda el creixement de l’emissora i
els contactes amb d’altres emissores del costat. Destaca precisament que en
aquell moment s’havia crescut molt però aquest augment no només va ser
quantitatiu sinó qualitatiu amb locutors que despuntaven, fins i tot la gent
els reconeixia pel carrer, trucava a l’emissora, els concursos funcionaven a un
bon nivell. Així es va pensar en créixer l’emissora en potència i poder emetre
per molta més gent. Aleshores van començar una sèrie de contactes amb d’altres
cadenes de la zona. Per exemple molt a prop d’aquí hi havia Cadena 13 amb la
qual hi van iniciar contactes, Ràdio Marina era l’emissora que havia de
formar-ne part, però per motius empresarials no hi van entrar i llavors aquesta
cadena va decidir iniciar contactes amb Ràdio Tordera i fer de repetidor,
mantenint una certa programació, però guanyant amb ingressos publicitaris.
També va haver-hi col·laboracions amb Ràdio Popular, actual Onda Cero, per
tractar sobre l’hoquei sobre patins ja que al matí l’emissora passava
informació del partit i per la tarda connectava amb Ràdio Popular. Així la
ràdio podia anar guanyant dimensió per això es va ampliar potència,
programació, etc. El que més preocupava a Agustí Carles era el control sobre la
programació i sobretot ensenyar a la gent. A més es va incidir molt en el tema
publicitari mirant de complir els horaris preestablerts i augmentant la cartera
de clients. Una iniciativa en aquest sentit es va emprendre en la Fira del Ram
de 1988 quan l’emissora va contactar amb l’ajuntament perquè de la mateixa
manera que venien els expositors, aprofitar aquest fer per posar-hi un contracte
publicitari, així es van fer molts diners i es va poder comprar una altra
emissora.
Sens dubte que un dels puntals més importants en aquella
època va ser la programació, ja que el fet de tenir tants de membres comportava
fer programes de qualitat. En aquella època com tants d’altres, les emissores
del voltant feien la seva programació dedicada a la ràdio-fòrmula. En canvi,
Ràdio Tordera donava als seus oients un producte genuí amb una programació amb
contingut on el més destacable era la ràdio-servei. Agustí Carles recorda en
general que el seu objectiu com a ràdio de poble era parlar d’ell mateix, a més
el boom de les ràdio-fòrmules a les emissores pel voltant havia fet oblidar
programes especialitzats com un programa de rock i d’altres especialitzats.
Així es donava rellevància als programes informatius amb contingut, la música
del record, les sardanes, programes de música pop, rock, etc., també hi havia
programes de poesia. Possiblement el dia més fort era dissabte al matí amb
programes com Bon Dia Tordera o Tordera Actualitat, era una mica treure el
protagonisme que tenien les grans emissores entre setmana i aprofitar que als
caps de setmana no hi havia programes amb un pes específic entre els
radiooients. A més en aquests programes comencen a entrar els famosos concurs
com Roda la Roda, Tordera pas a pas que van tenir molt de ressò.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada